Jak obsługiwać automatyczną skrzynię biegów?

Wybór samochodu pod względem rodzaju skrzyni biegów zależy w dużej mierze od preferowanego zaangażowania kierowcy w jazdę. Wielu z nich nie lubi ciągłej pracy ręką nad zmianą biegów. Wówczas wybawieniem stają się dla nich skrzynie biegów automatyczne. W ich przypadku rzeczywiście możemy mniej skupiać się na zmianie biegów, a bardziej czerpać przyjemność z samej jazdy. Jednak samochody, posiadające automatyczne skrzynie biegów to nie proste zabawki, w których wystarczy zrobić odpowiednie przełożenie drążka i o nic więcej się nie martwić. Zanim wyruszymy w trasę warto więc najpierw dowiedzieć się jak prawidłowo obsługiwać tego typu skrzynią biegów. Zwłaszcza, gdy jest to nasze pierwsze takie auto. Łatwo bowiem przez brak wiedzy doprowadzić do usterki, której usunięcie jest dość kosztowne.

Co oznaczają symbole przy drążku?

Są to tryby jazdy, które posiadają automatyczne skrzynie biegów. W każdym aucie są cztery podstawowe tryby:

  • P (parking) – tryb używany podczas dłuższego postoju auta. Również tylko w tym trybie uruchamiamy i gasimy samochód. Wybieramy go tylko po wcześniejszym,całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Włączenie go nawet przy niewielkiej prędkości może spowodować uszkodzenie.
  • R (reverse) – bieg wsteczny, czyli tryb umożliwiający nam jazdę do tyłu. Należy włączać go, podobnie jak w przypadku trybu P, dopiero po całkowitym zatrzymaniu auta.
  • N (neutral) – tryb zazwyczaj najmniej używany ze wszystkich, ponieważ jest przeznaczony do sytuacji awaryjnych. W tym trybie skrzynia nie przekazuje napędu na koła i pojazd może być wówczas np. holowany.
  • D (drive) – tryb umożliwiający po prostu jazdę do przodu. Po zwolnieniu pedału hamulca auto rusza do przodu i przyspiesza pod wpływem samoistnej zmiany biegów.

Podstawową różnicą pojazdów, posiadających skrzynie biegów automatyczną jest fakt, że posiada on tylko dwa pedały- hamulec i gaz. Podobnie jak w samochodach z manualną skrzynią biegów do obu używamy tylko prawej nogi, natomiast lewa bezczynnie pozostaje na podłodze.

Komplikacje w awaryjnej sytuacji.

Automatyczne skrzynie biegów posiadają co prawda tryb N, który umożliwia holowanie pojazdu. Jednak nie zaleca się holowania takiego pojazdu ze względu na możliwość uszkodzenia skrzyni biegów, zwłaszcza na dystansie większym niż ok. 50 km. Dlatego więc w przypadku awarii pojazdu lepiej i bezpieczniej będzie po prostu skorzystać z pomocy lawety.

Opublikowano w Bez kategorii